cover afbeelding

Wortelkanaalbehandeling

Endodontologie (wotelkanaalbehandeling)
Een wortelkanaalbehandeling, ook wel zenuwbehandeling genoemd, is een tandheelkundige behandeling, waarbij het zenuwweefsel van een tand of kies verwijderd wordt en de ontstane ruimte wordt opgevuld. Het gat dat de tandarts heeft moeten maken wordt daarna gevuld.

Bij de eerste behandeling van een wortelkanaalbehandeling komt u naar de praktijk omdat u (zenuw)pijn heeft. Deze pijn wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking onder de wortel. Deze ontsteking kan ontstaan door een gaatje, een lekkende vulling of overbelasting, waardoor er bacteriën in de kies of tand terecht zijn gekomen. De tandarts zal een kleine gaatje in de tand of kies boren zodat de kanalen van de tand of kies schoongemaakt kunnen worden en de zenuw wordt verwijderd. Dit gebeurd uiteraard onder verdoving zodat u hier niets van voelt. De kanalen worden schoongemaakt met vijltjes en ruim gespoeld met natriumhypochloriet. De kanalen worden tijdelijk opgevuld met calciumhydroxide om de tand te laten genezen en tot rust te laten komen. Het gaatje in de tand zal met een tijdelijke vulling worden afgesloten.

Bij de tweede behandeling zal de tandarts de tijdelijke vulling uit de tand of kies verwijderen, waardoor de kanalen weer zichtbaar worden. Hij zal een aantal vijltjes in de tand of kies aanbrengen en een röntgenfoto maken voor het bepalen van de lengte van de kanalen. Hierna zal hij een rubberdam aanbrengen, dit is een rubberen velletje om de kies heen, zodat er geen speeksel of bacteriën in de kanalen kunnen komen tijdens het afsluiten. Alle kanalen van de tand of kies zullen worden schoongemaakt door middel van vijltjes en ook weer regelmatig worden gespoeld met natriumhypochloriet. Als alle kanalen schoon zijn worden deze opgevuld met rubberen stiftjes die worden afgebrand op lengte zodat bacteriën van binnenuit er niet bij kunnen om opnieuw een infectie te kunnen veroorzaken. Het vullen van de kanalen is een uiterst intensieve handeling. Kanalen zijn klein en vertakken zich zoals de wortels van een boom. Om dit alles goed te kunnen zien, maakt de tandarts gebruik van een operatiemicroscoop. Na het vullen van de kanalen komt er een definitieve vulling in de tand of kies.

De eerste dagen kan de tand of kies nog wat gevoelig zijn, u kunt paracetamol innemen tegen de pijn.